Geschiedenis
Dit is slechts een deel van de tekst. Het volledige artikel volgt binnenkort.
INLEIDING
Op 19 oktober j.l. vond de uitreiking van de stichting Hugo Kotestein oorkonde plaats in Harmelen. De oorkonde werd uitgereikt door wethouder Roy Luca aan de vrijwilligers van de oude begraafplaats in Harmelen. Hoewel in het verleden er pogingen zijn gedaan door de SHHV en stichting Hugo Kotestein, was er een burgerinitiatief voor nodig om ook daadwerkelijk de verwaarloosde begraafplaats op te knappen. Treffend verwoord in het Kontakt, Woerdense Courant: “Het is weer een waardige gedenkplaats geworden, een locatie om even tot rust te komen, te gedenken en herinneringen op te halen.” Er is een samenwerking ontstaan tussen Ane van Ekeren van het burgerinitiatief, Donald Lambert van stichting Hugo Kotestein, de gemeente Woerden en uiteindelijk vele anderen/vrijwilligers. Een voorbeeld van hoe het ook kan: tegen geringe kosten, door de mensen zelf gerealiseerd, samenwerkend met elkaar en instanties.
- De oprichting van de begraafplaats:
Na enig uitstel komt dan in 1827 het besluit dat het keizerlijk decreet van 1804 dat gemeenten verplicht om een begraafplaats op te richten weer actueel wordt. Dit n.a.v. het rapport van de geneeskundige raad uit 1825. Er zijn voorwaarden gesteld aan deze aanleg aan de gemeente, de afstand tot de bebouwde kom is minimaal 30-40 ellen, (meters in die tijd). Het oppervlak van de begraafplaats moet minimaal “vijfmaal groter zijn dan de oppervlakte welke nodig is tot het begraven der lijken van een jaar”. Ook dient de begraafplaats ommuurd te zijn. In Harmelen is er ontheffing voor deze laatste eis gekomen en is er een gracht gegraven om de begraafplaats en een heg geplaatst “ter bekwamer hoogte”. Per 1 januari 1829 was het verboden om in/ of rond de kerk te begraven. (5,6)
Net buiten Harmelen ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,”
(tekst Hans Looman <>Hugo Kotestein)
Uitgebreide versie volgt

A.L. Branger, begrafenisondernemer van 1936 tot 1967
Hij loopt voor de lijkauto van de firma L. Hoek uit Woerden